رنگ قابل شستشو

رنگ قابل شستشو چیست ؟

وقتی بتوانم ساختاری برای رنگ ایجاد نماییم که پس از خشک شدن پیوندی محکم بین اجزای آن ایجاد شود به صورتی که گرد و غبار و آلودگیها امکان ایجاد چسبندگی قوی بر روی رنگ را پیدا نکنند می گوییم رنگ دارای قابلیت شستشو است. زیرا می توان با استفاده از مواد شوینده این آلودگیها را از سطح رنگ زدود. برای درک قابلیت شستشوی رنگها بهتر است تا حدودی با ساختار رنگها آشنا شویم. رنگها از چند جزء تشکیل می شوند. مهمترین جزء آنها رنگدانه ها هستند که در مایعی چسبناک شناورند. از قدیم این مایع چسبناک را رزین ها تشکیل می دادند. رزین ها پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا می باشند که در زنجیره خود گروه های فعالی دارند که می توانند با عوامل فعال سطح واکنش دهند و باعث چسبیدن رنگ به سطح شوند. همچنین در زمان و چگونگی خشک شدن رنگ, نقش تعیین کننده ای دارند. برخی رزین ها حلال آب و برخی دیگر حلال تینری می باشند اما عاملی که رنگ را قابل شستشو می کند , نوع و کیفیت رزین و مقدا ر مصرف رزین در رنگ می باشد.

بهترین رنگ قابل شستشوی پلاستیک

در بین رنگ ها , رنگهای روغنی و  رنگهای اکریلیک پایه آب به دلیل نوع رزین خود پیوندی محکم در سطح رنگ خشک شده بوجود می آورند بطوریکه آلودگیها به راحتی از روی سطوح پاک می شوند. ولی نوع رزینی که در رنگ پلاستیک بکار می رود این قابلیت را ندارد. در نتیجه رنگ پلاستیک جزء رنگهای قابل شستشو به حساب نمی آید. بسیار شنیده می شود که از رنگ “اکریلیک پایه آب” به عنوان رنگ “پلاستیک قابل شستشو” یاد می شود. در صورتیکه با توجه به مطالب بالا نوع رزین و ساختار شیمیایی این دو رنگ متفاوت است و دو محصول با قابلیتهای متفاوت می باشند. این نکته مهم قابل ذکر است که رنگ های اکریلیک پایه آب و رنگ ساختمانی نیوکالر نیز با کیفیت های متفاوت تولید و عرضه می شوند.

رنگ قابل شستشوی بدون بو

از جمله رنگهای قابل شستشو , رنگهای روغنی و رنگ های اکریلیک آب پایه می باشند. رزین استفاده شده در رنگهای روغنی حلال تینری می باشد و ساختار آنها به گونه ای است که دارای ترکیبات مضر برای سلامت انسان و محیط زیست است. این ترکیبات در حین خشک شدن رنگ, با هوای محیط واکنش می دهند و از سطح رنگ خارج می شوند. این روند در تمام طول عمر رنگ خشک شده نیز اتفاق می افتد. از جمله مواد مضر موجود که به این شیوه از رنگ متصاعد می گردد, سرب می باشد. برای حذف این ضررها, از رزین هایی برای تولید رنگ استفاده کرده اند که علاوه بر حذف تینر و آلاینده های آن, قابلیت شستشو نیز داشته باشند. این رنگهای ساختمانی , رنگهای” اکریلیک آب پایه” هستند که علاوه بر شستشو, فاقد بو ی نامطبوع می باشند و با سرعتی به مراتب بیشتر از رنگ روغنی خشک می شوند و بسیار ساده توسط غلطک اجرا می گردند.

انواع رنگ قابل شستشو برای پارچه

جهت چاپ نقش و طرح بر روی پارچه ها هم می توان از رنگ پارچه استفاده کرد و هم رنگ اکریلیک . رنگهای مخصوص پارچه به صورت پایه تینری و پایه آب وجود دارد. رنگهای پایه آب سریعتر خشک  می شوند و قابل شستشو هستند و به دلیل سازگاری بیشتری که با سلامت انسان و محیط زیست دارند, بیشتر مورد اقبال قرار گرفته اند. رنگهای مخصوص پارچه نیاز به ماده افزودنی ندارد و به صورت مستقیم بر روی پارچه استفاده می گردند. ولی اگر از رنگهای اکریلیک برای رنگ آمیزی و ایجاد نقش بر روی پارچه استفاده نماییم باید به اندازه یک سوم رنگ به آن چسب اضافه کنیم که چسبندگی مناسبی بر روی پارچه داشته باشد.

رنگ قابل شستشو برای شیشه

ایجاد نقش ونگار با خمیر بر روی شیشه و رنگ آمیزی روی شیشه را ویترای می گویند و رنگی که مناسب برای کار کردن بر روی شیشه باشد را رنگ ویترای می نامند.که در دو نوع پایه تینری و پایه آب موجود است.رنگ پایه تینری ویترای شفافتر از رنگ ویترای پایه آب است و در برابر شستشو مقاومت بهتری دارد. و بعد از اجرا, برای تثبیت شدن نیاز به پخته شدن در کوره ندارد و پس از خشک شدن کامل قابل شستشو می باشد. رنگهای ویترای پایه آب بعد از اجرا بر روی شیشه چند ساعتی در هوای محیط قرار داده می شوند تا کاملا خشک شوند. سپس آن را در کوره حرارت می دهند. شیشه هایی که در خانه رنگی می شوند را می توانیم در فر سرد قرار دهیم و فر را بر روی 30درجه فارنهایت و زمان30 دقیقه تنظیم کنیم .با این روش می توانیم دست سازهای رنگی خود را در برابر شستشو مقاوم تر نماییم.دقت کنید شیشه را همان لحظه از فر خارج ننمایید. اجازه دهید به تدریج در فر خنک شود و هم دمای محیط گردد.

رنگ قابل شستشو در نقاشی ساختمان

قسمتهای مختلف ساختمان بسته به نوع کاربری ای که دارند نیازمند تمیزکاری هستند. پوششی که برای این سطوح در نظر گرفته می شود باید قابلیت شستشو داشته باشد. سطوح داخلی ساختمان اغلب توسط رنگها پوشیده می شوند و در نتیجه بایددقت شود رنگی که برای قسمتهای مختلف انتخاب می شود بسته به کاربری آن محل قابلیت شستشوی مناسب را داشته باشد. مثلا نوع رنگی که برای آشپزخانه انتخاب می شود باید قابلیت شستشوی بالایی داشته باشد. معمولا برای آشپزخانه از رنگهایی با براقیت بالا استفاده می شود و برای دیوار اتاق های رنگ نیم براق و برای سقف رنگ مات استفاد می شود که ناصافیهای سقف دیده نشود و انعکاس نور نداشته باشد.

قیمت رنگ قابل شستشو دیوار

قیمت گذاری رنگ به مانند هر محصول دیگری رابطه مستقیمی با کیفیت مواد اولیه دارد. هر چه رزین استفاده شده در رنگ (اعم از روغنی و اکریلیک) مرغوبتر باشد , مقاومت فیلم رنگ و قابلیت شستشوی بالاتری خواهیم داشت. علاوه بر کیفیت مواد اولیه, هرچه  درجه براقیت رنگ بیشترشود, شستشو و قیمت نهایی بالاتر خواهد بود. این موضوع, هم در مورد رنگهای روغنی و هم رنگهای اکریلیک صدق می کند.رنگهای روغنی و اکریلیک تفاوت قیمت زیادی با هم ندارندولی اجرای رنگ روغنی دستمزد و وقت بیشتری می طلبد . معمولا سطوح فلزی مانند نرده ها وقاب فلزی دربها توسط رنگ روغنی رنگ آمیزی می شوند. و برای رنگ دیوارها و سقف از رنگ اکریلیک پایه آب استفاده می کنند. البته برای پایین آوردن هزینه رنگ آمیزی می توانید برای رنگ سقف از رنگ پلاستیک اکروپلاست استفاده نمایید.

رنگ قابل شستشو اکریلیک

رنگهای اکریلیک آب پایه” شرکت نیوکالر در دو دسته رنگ اکریلیک داخل ساختمان و رنگ اکریلیک نمای ساختمان تولید می گردند. رنگهای دی کالر مات, نیم مات, نیم براق و براق برای داخل ساختمان و رنگهای رین کالر سیلیکونایز, رین کالر الاستومریک و تکس اولترا الاستومر برای نمای ساختمان تولید می شوند. بطور کلی چه در مورد رنگهای داخل و چه رنگهای نما هرچه براقیت رنگ افزایش می یابد, قابلیت شستشو نیز افزایش می یابد. رنگهای نمای نیوکالر همگی علاوه برشستشو قابلیت تنفس, آب گریزی و غبارگریزی دارند و در شرایط جوی مرطوب امکان تنفس به سطوح می دهند. همچنین رطوبتی که از زمین به مصالح سرایت می کند به دلیل همین ویژگی تنفس, امکان می یابد که از سطح رنگ خارج شود و از بالا رفتن رطوبت که باعث پوسته شدن رنگ سطح می شود جلوگیری کند. از جمله این سطوح جداول بتنی خیابانها هستند.

رنگ اکریلیک ضد آب

مواد اولیه رنگ اکریلیک پایه آب رزین‌های اکریلیک می‌باشد، این رزین‌ها سختی و مقاومت فوق بالایی در برابر رطوبت دارند از این رو رنگ اکریلیک پایه آب هم از مقاومت بالا در برابر رطوبت برخوردار است و بخاطر شرایط جوی و بالا بودن رطوبت هوا در کیش استفاده رنگ اکریلیک در کیش مناسب بنظر می‌رشد و به در اماکن مرطوب و بر روی سطوح گچی، سیمانی و بتنی نیز کاربرد دارد  همچنین به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر نور خورشید برای استفاده بعنوان رنگ نما کیش و نمای خارجی ساختمان هم استفاده می‌شود. رنگ اکریلیک بر پایه آب به سه نوع براق، نیمه براق و مات تقسیم بندی می‌شود. روش اجرای رنگ اکریلیک بر پایه آب تقریبا شبیه به رنگ های پلاستیک است. در نقاشی ساختمان نوساز اول همه مراحل رنگ آمیزی و زیرسازی انجام شده و سپس از رنگ اکریلیک بر پایه آب استفاده می‌شود. در ساختمان‌های شهر کیش بخصوص رنگ نما کیش چه ساختمان‌های تجاری و چه هتل‌ها رنگ اکریلیک بر پایه آب مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا جلوه بصری زیبایی دارد و به راحتی قابل شستوشو می‌باشد و همه دلایل دست به دست هم داده تا رنگ اکریلیک در کیش به انتخاب برتر آرشیتیک‌ها مبدل شود. از دلایل رغبت مشتریان برای استفاده رنگ اکریلیک در کیش و رنگ نما در کیش میتوان به موارد زیر اشاره کرد: یک لایه نازک از رنگ اکریلیک پایه آب در مدت کمتر از ۱۵ دقیقه خشک می‌شود و اگر لایه ضخیم‌تر باشد زمان افزایش پیدا می‌کند، در رنگ‌بندی‌ها تنوع زیادی دارد، به هر سطحی می‌چسبند، سبک هستند و تکنیک کار کردن با آن راحت می‌باشد، قابل اشتعال نیستند.

اولین تولید کننده رنگ کامپیوتری در ایران

مشاهده نمونه اجرای : رنگ داخل ساختمان

© کپی رایت ۱۴۰۳ - کلیه حقوق برای نیوکالر محفوظ می‌باشد